Cilt: 9 Sayı: 1, 5.01.2024

Yıl: 2024

Research Article

Journal of Learning and Teaching in Digital Age (JOLTIDA), eğitimde bilgisayar ve internet teknolojilerine odaklanan açık erişimli hakemli bir eğitim dergisidir.

JOLTIDA'nın nihai misyonu, eğitim biliminde yeni bilgiler oluşturmak ve toplumun eğitim biliminin doğasına ilişkin görüşünü olumlu yönde değiştirmeye katkıda bulunmaktır. Bu hedefe ulaşmak için JOLTIDA, eğitim teknolojisinde mükemmelliği önemli ölçüde teşvik etmeye çalışmaktadır: yani kanıta dayalı, hakemli, anlayışlı bilimsel bilgilerin yayılması, tartışmalı teorik/pratik konuların zamanında tartışılması, gazetecilik dürüstlüğüne ilişkin yayın standartlarına bağlılık, etik (Yayın Etiği Komitesi [COPE]; www.publicationethics.org), sunum mükemmelliği ve öğretim teknolojisi perspektiflerinin eğitim bilimleri camiasına ve kamuoyuna tanıtılması (Lütfen ayrıca https://dergipark.org.tr/tr/pub/joltida/policy adresine bakınız) .

JOLTIDA, K-12, yüksek öğrenim ve çeşitli öğrenme ortamlarında dijital teknolojilerle desteklenen öğrenme ve öğretme etkinliklerinin araştırılması ve geliştirilmesine odaklanmaktadır. JOLTIDA, dijital teknolojileri öğrenme ortamlarına ve öğrenme ve öğretme faaliyetlerine entegre ederek öğrenme çıktılarını ve öğretme uygulamalarını iyileştirmeyi amaçlayan araştırma ve geliştirme çalışmalarını memnuniyetle karşılamaktadır. Çalışma türleri arasında, bunlarla sınırlı olmamak üzere, deneysel çalışmalar, vaka çalışmaları, ihtiyaç değerlendirmeleri, gelişimsel araştırmalar, K-12'de kullanılabilirlik çalışmaları, yüksek öğrenim ve öğrenciler ve profesyoneller için öğrenme çıktılarının ve öğretim uygulamalarının iyileştirilmesine vurgu yapan iş eğitimi bağlamları yer alır. .

JOLTIDA yılda iki kez (Ocak ve Temmuz aylarında) yayınlanmaktadır.

JOLTIDA, bilgisayar ve internet teknolojilerinde eğitim bilimi ile ilgili en son bilgileri yaymaktadır. Multidisipliner veya disiplinler arası kapsamda, eğitimde yeni teknolojilerle ilgili özgün katkılar davet edilmektedir.

a.) Eğitim/öğretim teknolojisine ilişkin tamamlanmış ampirik/teorik araştırmaları tanımlayabilir,
b.) eğitimde bilgi işlem teknolojisi yeniliklerinin titiz değerlendirmelerine ilişkin rapor vermek,
c.) eğitim/öğretim teknolojisinin geliştirilmesine yönelik kanıta dayalı önerilerle sonuçlanan önceki araştırmaların bir sentezini sunmak veya
d.) ortaya çıkan ve yoğun ilgi uyandıran bir konu hakkında eleştirel bir yorum sunmak. Spesifik kapsamlar şunları içerir:

Uyarlanabilir ve bireysel öğrenme
Sınıflarda BİT entegrasyonu
Bilgisayar ve/veya İnternet teknolojileri
Eleştirel/Bilgisayarlı düşünme
Uzaktan eğitimde yeni sorunlar
Eğitimde yeni teorik/metodolojik konular
Teknoloji/Öğretmen eğitimi
İnsan bilgisayar etkileşimi
Siber güvenlik ve gizlilik

GÖNDERİM
Yazar Rehberinin yanı sıra İnceleme süreci sayfasını da dikkatle incelemenizi öneririz. Yazar Yönergelerine uymayan yazılar, çift-kör hakem değerlendirmesinden geçmeden önce teknik düzeltmeler için ilgili yazara iade edilebilir veya çok sayıda ihlal tespit edilmesi durumunda reddedilebilir. Yazarların tüm yazılarını çevrimiçi olarak göndermeden önce dergiye kayıt yaptırmaları gerekmektedir. https://dergipark.org.tr/tr/pub/joltida veya zaten kayıtlıysanız oturum açıp beş adımlı çevrimiçi başvuru sürecini gerçekleştirebilirsiniz. Makale göndermeyle ilgili sorularınız için JOLTIDA Genel Yayın Yönetmeni Dr. Mehmet Akif Ocak ile joltida.info@gmail.com adresinden iletişime geçebilirsiniz.

YAZININ HAZIRLANMASI
Makale gönderimi için aşağıdaki öğeler zorunludur: 1. Tam metin, 2. Telif hakkı formu, 3. Kapak yazısı, 4. Başlık sayfası, 5. Etik Kurul İzin Yazısı

İsteğe bağlı öğeler: 1. Benzerlik raporu, 2. Prova okuma mektupları

ETİK KURUL İZİN MEKTUBU (Güncellendi):

  • Tüm aday makaleler, etik kuruldan onaylı bir yazı sunmalıdır.
  • Araştırmacıların bu izne ihtiyaç duymayan çalışmalar yapabilmeleri için çalıştıkları kurumun etik kurulundan alacakları "etik kurul onayı gerektirmez" formunu teslim etmeleri gerekmektedir.
  • Araştırmanın veri toplama sürecine başlamadan önce bağımsız araştırmacıların bulundukları ildeki kurumların etik kurullarına başvurmaları ve kuruldan izin yazısı almaları gerekmektedir.
  • Tezlere dayalı yayınların sunulması için etik kurul onayı yeterlidir. Tezlerden üretilen makaleler için ayrı bir etik kurul onayı gerekmemektedir.

ÖN YAZI:

Yazarların her makaleyle birlikte bir ön yazı sunmaları gerekmektedir. Kapak mektubu aşağıdaki bilgileri belirtmeli/doğrulamalıdır:

  • Gönderilen yazılar, inceleme süreci ve/veya yayın için başka bir yerde değerlendirmeye alınmaz. Gönderilen yazıyla ilgili olarak diğer dergilere gönderilen yazının herhangi bir bölümünü kopyalayabilecek başka bir gönderi varsa, yazar(lar) gönderilen yazının önemi ve orijinalliğine dair destekleyici ifadeler de dahil olmak üzere makaleyle ilgili ayrıntıları beyan etmelidir. 
  • Gönderilen yazıyla ilgili kısmen veya tamamen başka yayın bulunmamaktadır ve bulgular çevrimiçi olarak yayınlanmamıştır.
  • Yazar(lar), araştırma ve yazma sürecinin tüm yönlerine tam erişimi onaylar ve makalenin son sorumluluğunu üstlenir.
  • Bu makale kabul edildiği takdirde, telif hakkı sahibinin yazılı izni olmadan aynı biçimde, İngilizce veya başka bir dilde başka bir yerde yayınlanmayacaktır.
  • Telif hakkı sahiplerinden imzalı mektup formatı olarak daha önce yayınlanmış tablo, grafik, şekil, sanat eseri, illüstrasyon veya yazının diğer bölümlerinin yeniden kullanılması veya değiştirilmesi için resmi izin alınmıştır. Yazarlar her türlü izin ücretinden sorumludur.
  • Çıkar çatışmaları ve yazarlık. Önyargıya veya gerçek bir çıkar çatışmasına yol açabilecek gerçek ve potansiyel çıkar çatışmalarının şeffaflığını sağlamak için, makaledeki tüm olası çıkar çatışmaları (örneğin mali, danışman, kurumsal ve/veya diğer ilişkiler) belirtilmelidir. Eğer çıkar çatışması yoksa bu durum da açıkça “hiçbiri beyan edilmedi” olarak belirtilmelidir. Tüm finansman kaynakları yazının yanı sıra ön yazıda da belirtilmelidir.
  • Bilimsel bütünlüğün sağlanması amacıyla yazarların isimleri ve çalıştıkları kurumlar makalenin hiçbir yerinde yer almamaktadır.

GENEL KURALLAR:
Kenar boşlukları tüm kenarlarda 1½" olmalıdır, yalnızca sola dayalı olmalıdır. Yazı en az 12 punto boyutunda olmalıdır. Baştan sona çift boşluklu ve metni şu sıraya göre düzenleyin: başlık, kuruluş, özet, ana metin (şekiller ve tablolar) Referanslar.Sayfaları sağ üst köşeden ardışık olarak numaralandırın.Satırları ana metinden başlayarak sürekli olarak numaralandırın.Her sayfanın başlığına, sayfa numarasının hemen üstüne kısa bir başlık ekleyin.

Yazarların makale boyunca başlık ve alt başlık kullanmasını öneririz. Ayrıca diyagramların, tabloların, çizelgelerin, illüstrasyonların ve fotoğrafların kullanılmasını da teşvik ediyoruz; ancak yazarlar bunları metnin gövdesine yerleştirmelidir.

Yazarların yazılarının hazırlanmasında APA 6.0 stilini takip etmeleri gerekmektedir. Lütfen APA stilinde yazılmış gerekliliklere harfiyen uyun ve başlığınızı, özetinizi, anahtar kelimelerinizi, ana metninizi, tablolarınızı ve grafiklerinizi (altyazı veya başlıklarla birlikte) metnin içine yerleştirin; bu, gözden geçirilmesi daha kolay bir belge oluşturacaktır. Şablonun ilk sayfasında ilgili yazar bilgisinin gerekli olduğunu unutmayın. Yazarların ayrıca aktif sesle yazmaları teşvik edilir.

Dil. Yazılar İngilizce dilinde yazılmalıdır.
Başlık. Çalışmanın başlığı 15 kelime sınırını aşmamalıdır. Lütfen başlık için Times New Roman, 14 punto kullanın.
Yazar(lar). Yazar adlarını, bağlı oldukları kurumları ve e-posta adreslerini belirtin.
Özet. Özet, makalenin özünü kısa ve net bir akademik yazıyla sunmalıdır. Lütfen şu başlıkları kullanarak yapılandırılmış bir özet sağlayın: Arka Plan, Amaçlar, Metodoloji/Yaklaşım, Bulgular ve Tartışma. Özet, Times New Roman 11pt, tek satır aralıklı, iki yana dayalı olmalı ve 250 kelimeyi geçmemelidir. Özet, tanımlanamayan herhangi bir kısaltma veya kısaltma içermemelidir.

Anahtar kelimeler. İndeksleme amacıyla 5 anahtar kelime ekleyin. Anahtar kelimeler italik yazılmalıdır.
Sorumlu yazar. Sorumlu yazara aşağıdaki bilgileri sağlayın; (İlk sayfanın altbilgi bölümünde)
• E-posta
• Tam posta adresi (telefon numarası dahil)

Ana yazı. Makalenin ana metni 10.000 kelimeyi geçmemelidir. Yazı tipi, Times New Roman, 12 punto ve iki yana yaslı olmalıdır. Gerektiğinde tablolar dışında altbilgi ve dipnotlardan kaçının. Yazarlar, tartışma bölümünde eğitimciler ve akademisyenler için çıkarımları ve önerileri açıkça ifade etmelidir.

Başlıklar. Başlık olarak 3 düzeyde başlık kullanılmalıdır:
• Birinci düzey, tamamı büyük harflerle, kalın ve ortalanmış
• İkinci düzey, ilk harfler büyük, sola dayalı, kalın ve sol girintisiz. İkinci düzey başlıklar ana konunun alt konularını anlatacak şekilde uygun şekilde kullanılmalıdır.
• Üçüncü düzey, ilk harfler büyük, kalın, italik ve sola girintili 1,25 cm (0,5 inç). İkinci düzey başlıklardaki konuların alt konularını açıklamak için üçüncü düzey başlıkları kullanın.

Tablolar. Tablo başlıkları ilgili tablonun üst kısmında yer almalıdır. Tablo başlıkları Times New Roman, 12 punto ve iki yana dayalı olarak yazılmalıdır. Makale metninde tüm tablolara atıfta bulunulmalıdır.
Rakamlar. Şekil başlıkları ilgili şeklin alt kısmında yer almalıdır. Şekil başlıkları Times New Roman, 12 punto ve iki yana dayalı olarak yazılmalıdır. Makalenin metninde tüm şekillere atıfta bulunulmalıdır.
Teşekkürler. Bu isteğe bağlı bir bölümdür. Makalenin sonunda, kaynakçadan önce, yazıya katkıda bulunan bir fon kaynağı varsa teşekkür verilmelidir. Taslağa katkıda bulunan diğer kişileri de tanıyabilirsiniz.
Referanslar. Tüm referanslar Amerikan Psikoloji Derneği Yayın Kılavuzuna (6. baskı, 2009) (APA; www.apastyle.org) uygun olarak sunulmalıdır. Ana metinde alıntı yapılan tüm kaynaklar kaynakçada listelenmelidir. Hakemlik yapılan kaynakların tekrar kontrol edilmesi için, her bir referansa ilişkin Dijital Nesne Tanımlayıcıları (DOI'ler) bilgileri de açıklanmalıdır. Kaynaklar Times New Roman, 11 punto yazılmalıdır. Herhangi bir referans formatlama yazılımı KULLANMAYIN (örn. End Notes).
Ekler. Tüm ekler kaynakçadan sonra sunulmalıdır. Lütfen her Ek için (Ek A, Ek B) tanımlayıcı bir büyük harf kullanın. Lütfen yazıdaki her Ek'e bakın.

Gönderim Hazırlama Kontrol Listesi. Gönderim sürecinin bir parçası olarak, yazarların gönderilerinin aşağıdaki tüm maddelere uygunluğunu kontrol etmeleri gerekmektedir ve bu yönergelere uymayan yazarlara gönderileri iade edilebilir.

1. Yazıların hazırlanmasında yazar kılavuzlarından yararlanılmıştır.
2. Gönderim daha önce yayınlanmamış veya başka bir dergide değerlendirilmek üzere yayınlanmamıştır (ya da Editöre Yorumlar kısmında bir açıklama yapılmamıştır).
3. Gönderim dosyası OpenOffice, Microsoft Word, RTF veya WordPerfect belge dosyası formatındadır.
4. Mevcut olduğu durumlarda referansların URL'leri sağlanmıştır.
5. Tablo ve şekiller metnin sonuna değil, uygun yerlerine yerleştirilir.
6. Metin, Yazar Rehberinde belirtilen biçimsel ve bibliyografik gerekliliklere uymaktadır.
7. Bilimsel bütünlüğün sağlanması amacıyla yazarların isimleri ve çalıştıkları kurumlar makalenin hiçbir yerinde yer almaz.
8. Telif hakkı formu yazıyla birlikte verilmiştir.
9. Makaleyle birlikte bir Kapak Mektubu verilmiştir (Ön yazının hazırlanması için lütfen Yazar Rehberine bakınız)
10. Taslakla birlikte bir Başlık sayfası sağlanmıştır
11. Etik Kurul İzin Yazısı yazıyla birlikte verilmiştir.
12. Tüm yazarlara geçerli bir ORCID ID numarası verilmelidir.

ORCID Kimliği
Tüm yazarların başvuru sürecinde geçerli bir ORCID numarası vermeleri gerekmektedir. Yazar(lar)ın geçerli bir ORCID numarası varsa "Profili Düzenle, ORCID ID bölümüne" girmeleri gerekmektedir. ORCID iD'leri yalnızca ORCID Kaydı tarafından atanabilir. ORCID iD'lerini ifade etme standartlarına uymalı ve tam URI'yi eklemelisiniz.

BAŞVURU TÜRLERİ:
Özgün Araştırma/ Ampirik Araştırma

Vaka Çalışması (Değerlendirme Çalışması ve Kullanılabilirlik/Fizibilite Çalışması dahil)
Sistematik/Bütünleştirici İnceleme Raporu (Meta-Analiz dahil)
Yöntem Belgesi (Gelişimsel Araştırma dahil)
Tartışma yazısı
Perspektifler. Bunlar, teknoloji aracılığıyla öğrenme ve öğretmeyle ilgili çok çeşitli güncel konuları kapsayan kısa, erişilebilir parçalardır. Önerileri içerir. Perspektif makaleleri 1000 ila 1200 kelime ile sınırlıdır ve genellikle bir şekil veya tablo içerir. Maksimum 5 referans bulunmaktadır.

Editöre Mektuplar, en fazla 300 kelime ve 3 referans. JOLTIDA, önceki altı ayda JOLTIDA'da yayınlanan öğeler hakkında editöre gönderilen mektupları memnuniyetle karşılamaktadır. Mektuplar, JOLTIDA'da daha önce yayınlanmış makalelerin istatistiklerine, gerçeklerine, araştırmalarına veya teorilerine değinebilir; ancak yazarın fikirlerine/çalışma bulgularına yönelik yapıcı eleştiriden ziyade, orijinal araştırmaya yönelik eleştirileri veya yazara yönelik kişisel saldırıları içermemelidir. Orijinal makalenin yazarları, JOLTIDA Genel Yayın Yönetmeni Dr. Mehmet Akif Ocak'ın bir veya daha fazla mektubuna düşünceli yanıtlar vermeye davet edilebilir.

Diğer Gönderim Türleri. JOLTIDA aynı zamanda anlatıların, düşüncelerin, bakış açılarının, yorumların, fotoğraf/grafik yazıların ve diğer yazı türlerinin gönderimlerini de memnuniyetle karşılamaktadır. Bu kılavuzda ele alınmayan formatları görüşmek için JOLTIDA Genel Yayın Yönetmeni Dr. Mehmet Akif Ocak ile joltida.info@gmail.com adresinden iletişime geçin.

YAYIN ÜCRETİ:
Dijital Çağda Öğrenme ve Öğretme Dergisi'nin yayın ücreti yoktur.

COPE Davranış Kuralları(2020). http://publicationethics.org/files/Code_of_conduct_for_journal_editors_Mar11.pdf adresinden uyarlanmıştır.

1. Editörlerin genel görev ve sorumlulukları
1.1. Editörler dergilerinde yayınlanan her şeyden sorumlu olmalıdır
Bu, editörlerin yapması gerektiği anlamına gelir.
1.2. okuyucuların ve yazarların ihtiyaçlarını karşılamaya çalışın;
1.3. günlüklerini sürekli olarak geliştirmeye çabalamak;
1.4. yayınladıkları materyalin kalitesinden emin olmak için yürürlükte olan süreçlere sahip olmak;
1.5. ifade özgürlüğünün savunucusu;
1.6. akademik kaydın bütünlüğünü korumak;
1.7. iş ihtiyaçlarının entelektüel ve etik standartlardan ödün vermesini engellemek;
1.8. Gerektiğinde düzeltmeleri, açıklamaları, geri çekilmeleri ve özürleri yayınlamaya her zaman hazır olun.

2. Okuyucularla ilişkiler
2.1. Okuyucular, araştırmayı veya diğer bilimsel çalışmaları kimin finanse ettiği, fon verenlerin araştırmada ve yayınlanmasında herhangi bir rolü olup olmadığı ve eğer öyleyse bunun ne olduğu konusunda bilgilendirilmelidir.

3. Yazarlarla ilişkiler
3.1. Editörlerin bir makaleyi yayınlanmak üzere kabul etme veya reddetme kararları, makalenin önemine, orijinalliğine ve açıklığına ve çalışmanın geçerliliğine ve derginin görev alanına uygunluğuna dayanmalıdır.
3.2. Editörler, gönderide ciddi sorunlar tespit edilmediği sürece, gönderiyi kabul etme kararlarını geri almamalıdır.
3.3. Yeni editörler, ciddi sorunlar tespit edilmedikçe önceki editörün yazılarının yayımlanması kararını bozmamalıdır.
3.4. Hakem değerlendirme süreçlerinin bir açıklaması yayınlanmalı ve editörler, açıklanan süreçlerden herhangi bir önemli sapmayı gerekçelendirmeye hazır olmalıdır.
3.5. Dergilerde, yazarların editoryal kararlara itiraz edebilmeleri için ilan edilmiş bir mekanizma bulunmalıdır.
3.6. Editörler, yazarlara kendilerinden beklenen her şey hakkında rehberlik yayınlamalıdır. Bu kılavuz düzenli olarak güncellenmeli ve bu koda atıfta bulunmalı veya ona bağlantı vermelidir.
3.7. Editörler, yazarlık kriterleri ve/veya ilgili alandaki standartlara uygun olarak kimlerin katkıda bulunan kişi olarak listelenmesi gerektiği konusunda rehberlik sağlamalıdır.

4. Editörlerle ilişkiler
4.1. Editörler, hakemlere gönderilen materyali gizlilik içinde ele alma gerekliliği de dahil olmak üzere kendilerinden beklenen her şey konusunda rehberlik etmelidir. Bu kılavuz düzenli olarak güncellenmeli ve bu koda atıfta bulunmalı veya ona bağlantı vermelidir.
4.2. Editörler, hakemlerden bir gönderiyi incelemeyi kabul etmeden önce olası rakip çıkarları açıklamalarını talep etmelidir.
4.3. Editörler, yazarlara ve hakemlere bildirilen açık bir değerlendirme sistemi kullanmadıkları sürece hakemlerin kimliklerinin korunmasını sağlayacak sistemlere sahip olmalıdır.

5. Yayın kurulu üyeleriyle ilişkiler
5.1. Editörler, yeni yayın kurulu üyelerine kendilerinden beklenen her şey hakkında yönergeler sağlamalı ve mevcut üyeleri yeni politikalar ve gelişmeler konusunda güncel tutmalıdır.

6. Dergi sahipleri ve yayıncılarla ilişkiler
6.1. Editörlerin yayıncılar ve sahiplerle ilişkileri genellikle karmaşıktır ancak editoryal bağımsızlık ilkesine sıkı bir şekilde dayanmalıdır.
6.2. Editörler hangi makalelerin yayınlanacağına kalite ve dergiye uygunluğuna göre ve dergi sahibinin/yayıncının müdahalesi olmadan karar vermelidir.
6.3. Editörlerin derginin sahibi ve/veya yayıncısı ile ilişkilerini belirleyen yazılı bir sözleşmeleri olmalıdır.
6.4. Bu sözleşmenin şartları COPE Dergi Editörleri Davranış Kuralları ile uyumlu olmalıdır.

7. Editörlük ve hakemlik süreçleri

7.1. Editörler dergilerindeki hakem değerlendirmesinin adil, tarafsız ve zamanında olmasını sağlamak için çaba göstermelidir.
7.2. Editörler, dergilerine gönderilen materyalin inceleme sırasında gizli kalmasını sağlayacak sistemlere sahip olmalıdır.

8. Editörlük ve hakemlik süreçleri
8.1. Editörler, dergilerin ve dergilerdeki bölümlerin farklı amaçlara ve standartlara sahip olacağının bilincinde olarak, yayınladıkları materyalin kalitesini sağlamak için tüm makul adımları atmalıdır.

9. Bireysel verilerin korunması
9.1. Editörler kendi yetki alanlarındaki gizlilik yasalarına uymak zorundadır. Ancak yerel yasalara bakılmaksızın, araştırma veya mesleki etkileşimler (örneğin doktorlar ve hastalar arasındaki) sırasında elde edilen bireysel bilgilerin gizliliğini her zaman korumalıdırlar. Bu nedenle, kendilerini tanıyabilecek veya başkaları tarafından tanımlanabilecek kişilerden (örn. vaka raporlarından veya fotoğraflardan) yayın için yazılı bilgilendirilmiş onam almak neredeyse her zaman gereklidir. Kamu çıkarının olası zararlardan ağır basması, rıza almanın imkansız olması ve makul bir bireyin yayına itiraz etme ihtimalinin düşük olması durumunda, bireysel bilgilerin açık rıza olmadan yayınlanması mümkün olabilir.

10. Etik araştırmaların teşvik edilmesi (örneğin, insanları veya hayvanları kapsayan araştırmalar)
10.1. Editörler, yayınladıkları araştırmaların ilgili uluslararası kabul görmüş kılavuzlara (örneğin, klinik araştırmalara yönelik Helsinki Bildirgesi8, AERA ve BERA kılavuzları) uygun olarak yürütülmesini sağlamak için çaba göstermelidir.

10.2. Editörler, tüm araştırmaların uygun bir organ (örneğin, araştırma etik kurulu, kurumsal inceleme kurulu) tarafından (varsa) onaylandığına dair güvence aramalıdır. Ancak editörler, bu onayın araştırmanın etik olduğunu garanti etmediğini bilmelidir.

11. Olası suiistimallerle başa çıkmak
11.1. Editörlerin, suiistimalden şüphelenmeleri veya kendilerine suiistimal iddiası getirilmesi durumunda harekete geçme görevi vardır. Bu görev hem yayınlanmış hem de yayınlanmamış makaleleri kapsar.
11.2. Editörler olası suiistimallerle ilgili endişeleri dile getiren makaleleri basitçe reddetmemelidir. İddia edilen davaları takip etmek etik açıdan zorunludur.
11.3. Editörler uygun olduğu durumlarda COPE akış şemalarını13 takip etmelidir.
11.4. Editörler öncelikle görevi kötüye kullandığından şüphelenilen kişilerden yanıt almalıdır. Yanıttan tatmin olmazlarsa, ilgili işverenlerden veya kurumdan veya uygun bir kurumdan (belki de düzenleyici bir kurum veya ulusal araştırma dürüstlüğü organizasyonundan) araştırma yapmasını istemelidirler.
11.5. Editörler, suiistimal iddialarına ilişkin uygun bir soruşturmanın yürütülmesini sağlamak için tüm makul çabayı göstermelidir; eğer bu gerçekleşmezse, editörler soruna bir çözüm bulmak için ısrarcı olmak için tüm makul girişimleri yapmalıdır. Bu zahmetli ama önemli bir görevdir.

12. Akademik kayıtların bütünlüğünün sağlanması
12.1. Hatalar, yanlış veya yanıltıcı ifadeler derhal ve gereken önemle düzeltilmelidir.
12.2. Editörler geri çekme konusunda COPE kurallarına uymalıdır

13. Fikri mülkiyet
Editörler fikri mülkiyet sorunlarına karşı dikkatli olmalı ve fikri mülkiyet kanunları ve sözleşmelerinin potansiyel ihlallerini ele almak için yayıncılarıyla birlikte çalışmalıdır.

14. Tartışmayı teşvik etmek
14.1. Editörler, dergilerinde yayınlanan çalışmalara yönelik ikna edici eleştirileri dikkate almalı ve teşvik etmelidir.
14.2. Eleştirilen materyalin yazarlarına yanıt verme fırsatı verilmelidir.
14.3. Negatif sonuç bildiren çalışmalar dışlanmamalıdır.

15. Şikayetler
15.1. Editörler şikayetlere derhal yanıt vermeli ve memnun olmayan şikayetçilerin şikayetlerini daha ileri götürebilmeleri için bir yol bulunmasını sağlamalıdır. Bu mekanizma dergide açıkça belirtilmeli ve çözülmemiş konuların COPE'ye nasıl yönlendirileceği konusunda bilgi içermelidir.
15.2. Editörler şikayetler konusunda COPE akış şemasında belirtilen prosedürü izlemelidir.

16. Ticari hususlar
16.1. Dergiler, ticari hususların editoryal kararları etkilememesini sağlayacak politikalara ve sistemlere sahip olmalıdır (örneğin, reklam departmanları, editoryal departmanlardan bağımsız olarak çalışmalıdır).
16.2. Editörler, derginin içeriğine ilişkin reklam ve sponsorlu eklerin yayınlanmasına ilişkin süreçlere ilişkin politikaları beyan etmiş olmalıdır.
16.3. Bir düzeltmenin eklenmesi gerekmediği sürece, yeniden basımlar dergide görüldüğü gibi yayınlanmalıdır; bu durumda düzeltme açıkça belirtilmelidir.

17. Çıkar çatışmaları
17.1. Editörler, kendi personelinin, yazarların, hakemlerin ve yayın kurulu üyelerinin çıkar çatışmalarının yanı sıra kendi çıkar çatışmalarını da yönetebilecek sistemlere sahip olmalıdır.
17.2. Dergilerin, tarafsız incelemeyi sağlamak için editörlerden, çalışanlardan veya yayın kurulu üyelerinden gelen gönderileri ele almak için ilan edilmiş bir süreci olmalıdır.

Referanslar/daha fazla okumalar
1. MIAME (Minimum information about a microarray experiment): https://www.fged.org/projects/miame
2. CONSORT statement (and other reporting guidelines) can be found at: www. equator-network.org
3. BMJ transparency policy: http://resources.bmj.com/bmj/authors/editorial-policies/transparency-policy
4. Marušić, A., Bates, T., Anić, A., & Marušić, M. (2006). How the structure of contribution disclosure statements affects validity of authorship: a randomized study in a general medical journal. Current medical research and opinion, 22(6), 1035-1044.
5. ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) uniform requirements for manuscripts submitted to biomedical journals: https://www.icmje.org/recommendations/
6. Kleinert, S., & Wager, E. (2010, July). Responsible research publication: international standards for editors. In A position statement developed at the 2nd World Conference on Research Integrity, Singapore (pp. 317-28).
7. World Association of Medical Editors statement on the relationship between journal editors-in-chief and owners: https://www.wame.org/policies
8. World Medical Association: https://www.wma.net/policy/
9. American Educational Research Association ethical standards: https://www.aera.net/About-AERA/AERA-Rules-Policies
10. American Psychological Association ethical principles: https://www.apa.org/ethics/code/index
11. British Educational Research Association ethical guidelines: https://www.bera.ac.uk/publication/ethical-guidelines-for-educational-research-2018
12. Good Clinical Practice: https://www.ema.europa.eu/en/ich-e6-r2-good-clinical-practice-scientific-guideline
13. COPE flowcharts: https://publicationethics.org/guidance/Flowcharts


Çocukları İçeren Etik Araştırmalar

Araştırmaya katılan çocukların özel bir korunma hakkı vardır. Bu nedenle herhangi bir veri toplamadan önce yazarların ebeveynlerden veya velilerden izin alması gerekir. Ayrıca azınlıklar, yoksullar ve hapsedilenler gibi diğer savunmasız kişilerin de bilgilendirilmiş onayını almaları gerekiyor. Kabul edilen endüstri standartlarına göre, hassas gruplar (çocuklar – ebeveyn/vasi onayı) ve insan denekler (rıza, katılımcı anonimliği vb.) içeren çalışmalara yönelik araştırma etiği politikaları, derginin web sitesinde de kabul edilen standart uygulamalara uygun olarak derginin web sitesinde bulunmalıdır. alan.

Araştırmaya katılan tüm katılımcıların yayın için bilgilendirilmiş onam vermiş olması gerekir ve bu, yazarların sorumluluğundadır.

JOLTIDA, çocukların insanlık onuruna, haklarına ve refahına saygılı, yüksek kalitede etik araştırmalar yürütmeye ve desteklemeye kararlıdır. Aşağıdaki yedi taahhüt, JOLTIDA'nın etik kaygılarla ilgili çalışmalarına rehberlik etmektedir (Graham, Powell ve Taylor, 2015):

1. Çocukların yer aldığı araştırmalarda etik herkesin sorumluluğundadır
2. Çocukların onuruna saygı duymak etik araştırmanın temelidir
3. Çocukların yer aldığı araştırmalar adil ve eşitlikçi olmalıdır
4. Etik araştırma çocuklara fayda sağlar
5. Çocuklar araştırmaya katılımlarından dolayı asla zarar görmemelidir.
6. Araştırma her zaman çocukların bilgilendirilmiş ve sürekli onayını almalıdır
7. Etik araştırma sürekli düşünmeyi gerektirir

Daha fazla okuma
Graham, A., Powell, M.A. ve Taylor, N. (2015). Çocukları içeren etik araştırmalar: Kanıtların uygulamaya konulması. Aile Meseleleri, 96, 23-28.
https://childethics.com/
https://www.aera.net/Portals/38/docs/About_AERA/CodeOfEthics%281%29.pdf

There are no publication fees for the Journal of Learning and Teaching in Digital Age.

Journal of Learning and Teaching in Digital Age 2023. © 2023. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. 19195

Journal of Learning and Teaching in Digital Age. All rights reserved, 2023. ISSN:2458-8350